Inleiding door prof. dr. Klaas van Veen met ' discussie over opleiden van docenten in de toekomst'.
Discussie VS
- Veel arme mensen;
- Segregatie;
- Leraren: 80% opgeleid via Lerarenopleidingen;
- Veel zwakke scholen in arme gebieden;
- Veel zwakker leraren op die scholen;
- Veel discussie en beleid;
- Lerarenopleidingen ter discussie?
Discussie VS over LO
- Samen opleiden (opleiding, school, omgeving);
- Meer de complexe lespraktijk in de opleiding;
- Trainen op lespraktijken waardoor leerlingen beter gaan leren;
- Betekenisvollere beoordeling van aanstaande leraren;
- Kwaliteit mentors in de scholen.
Hoe goed doen wij het eigenlijk?
- Visitatie / accreditatie: zwak-goed;
- studentenoordelen: top 10;
- Tevredenheidsoordeel van scholen;
- Alumni;
- Imago
Research on pedagogical approches in teachre education (Pamela Grossman)
- Meeste opleidingsdidactieken niet bewezen dat ze werken.
- Veel beautiful theories.
A Critical Analysis of reflection as a goal for teacher education.(Ken Zeichner and Katrina Yan Liu)
- Oorzaak: Verkeerd gebruik...
- Vraag: is er dan wel een goed gebruik?
This is not America
- Veel doen, maar weinig diepgang (1ste graads student);
- Veel reflectie, veel schrijven, veel bewijzen;
- Veel zelf doen, weinig trainen;
- Stages meest relevant, de opleiding minder;
- Lio-onderzoek als onzinnig.
Vinden we dit normaal? Typisch voor....
Focus... evidence-informed?
- Negeren van onderzoek naar het worden van leraar:
- Kost 5-7 jaar leservaring om lraar te worden (Berliner)
- Eerst zelf, dan vak, dan leerlingen (Fuller)
- Beheersing basisvaardigheden eind opleiding (van de Grift)
Grift schaal (vlg. Conclusies Onderwijsinspectie)
- Klimaat
- Klassenmanagement
- organisatie
- uitleg (na 4 jaar opleiding)
- activeren
- leren leren
- afstemmen (kunnen ervaren docenten soms niet)
Beautiful theories vs theory of improvement
- Begeleid lesgeven in de praktijk
- Analyses van eigen lesgeven
- Reflectie en onderzoeken van eigen praktijk
- Portfolio: ontwikkeling en beoordeling
Opdrachten/ portfolio
Ruis in het oorspronkelijk idee / verantwoordingsangst.
Hoe effectief is het echt? Word je er een betere leraar van? (theory of improvement)
Wat is minimaal nodig? Autorijexamen? Inzicht en functioneren... vb.: Leiden.
> Tentamen ingevoerd en portfolio eruit gehaald. Oorzaak 400 studenten ipv 100 studenten. Ook geen tweede beoordeling meer. Talige teksten. Nakijkproblemen. Inzichtstentamen. Verlichting bij studenten en docenten.
Praktijk: zelf oefenen vs trainen
- Wat doen we met studenten die nog veel moeten leren?
- Begeleiden we of trainen we?
bv. Freeze, videobegeleiding.
Praktijk in de opleiding
Wat leren onze studenten precies in de stage?
Onderzoek Chris Kroeze (HAN, promotie 23 april Tilburg)
- 16 studenten = 16 verschillende opleiding terwijl ze van zelfde opleiding komen
- Stage in school is werken in een school.
Wet doen ze precies in de praktijk behalve veel ervaringen opdoen.
Wat weten we zeker dat werkt?
- Veel ervaring
- Oefenen in lesgeven
- Communicatie met leerlingen
- Vakdidactiek
Toekomst Lerarenopleiding
- Imago: diepgang, relevant, jargonvrij, erg leuk
- Curriculum: veel ervaring opdoen, begrijpen van lesgeven, zonder ballast
- Langere tijdsduur: incl. inductieperiode met terug kom weken en coaching
- Meer onderling dialoog over effectief opleiden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten