maandag 10 maart 2014

Plenaire lezing prof. dr. Ken Zeichner

Inleiding door prof. dr. Klaas van Veen met ' discussie over opleiden van docenten in de toekomst'.


Discussie VS

  • Veel arme mensen;
  • Segregatie;
  • Leraren: 80% opgeleid via Lerarenopleidingen;
  • Veel zwakke scholen in arme gebieden;
  • Veel zwakker leraren op die scholen;
  • Veel discussie en beleid;
  • Lerarenopleidingen ter discussie?

Discussie VS over LO

  • Samen opleiden (opleiding, school, omgeving);
  • Meer de complexe lespraktijk in de opleiding;
  • Trainen op lespraktijken waardoor leerlingen beter gaan leren;
  • Betekenisvollere beoordeling van aanstaande leraren;
  • Kwaliteit mentors in de scholen.

Hoe goed doen wij het eigenlijk?

  • Visitatie / accreditatie: zwak-goed;
  • studentenoordelen: top 10;
  • Tevredenheidsoordeel van scholen;
  • Alumni;
  • Imago
Hoe effectief zijn we?!?

Research on pedagogical approches in teachre education (Pamela Grossman)

  • Meeste opleidingsdidactieken niet bewezen dat ze werken.
  • Veel beautiful theories.

A Critical Analysis of reflection as a goal for teacher education.(Ken Zeichner and Katrina Yan Liu)

- Oorzaak: Verkeerd gebruik...
- Vraag: is er dan wel een goed gebruik?

This is not America

  • Veel doen, maar weinig diepgang (1ste graads student);
  • Veel reflectie, veel schrijven, veel bewijzen;
  • Veel zelf doen, weinig trainen;
  • Stages meest relevant, de opleiding minder;
  • Lio-onderzoek als onzinnig.
Vinden we dit normaal? Typisch voor....

Focus... evidence-informed?

  • Negeren van onderzoek naar het worden van leraar:
  • Kost 5-7 jaar leservaring om lraar te worden (Berliner)
  • Eerst zelf, dan vak, dan leerlingen (Fuller)
  • Beheersing basisvaardigheden eind opleiding (van de Grift)

Grift schaal (vlg. Conclusies Onderwijsinspectie)

  • Klimaat
  • Klassenmanagement
  • organisatie
  • uitleg (na 4 jaar opleiding)
  • activeren
  • leren leren
  • afstemmen (kunnen ervaren docenten soms niet)

Beautiful theories vs theory of improvement

  • Begeleid lesgeven in de praktijk
  • Analyses van eigen lesgeven
  • Reflectie en onderzoeken van eigen praktijk
  • Portfolio: ontwikkeling en beoordeling

Opdrachten/ portfolio

Ruis in het oorspronkelijk idee / verantwoordingsangst.
Hoe effectief is het echt? Word je er een betere leraar van? (theory of improvement)
Wat is minimaal nodig? Autorijexamen? Inzicht en functioneren... vb.: Leiden.
> Tentamen ingevoerd en portfolio eruit gehaald. Oorzaak 400 studenten ipv 100 studenten. Ook geen tweede beoordeling meer. Talige teksten. Nakijkproblemen. Inzichtstentamen. Verlichting bij studenten en docenten.

Praktijk: zelf oefenen vs trainen

  • Wat doen we met studenten die nog veel moeten leren?
  • Begeleiden we of trainen we?
bv. Freeze, videobegeleiding.

Praktijk in de opleiding

Wat leren onze studenten precies in de stage?
Onderzoek Chris Kroeze (HAN, promotie 23 april Tilburg)
  • 16 studenten = 16 verschillende opleiding terwijl ze van zelfde opleiding komen
  • Stage in school is werken in een school.
Wet doen ze precies in de praktijk behalve veel ervaringen opdoen.

Wat weten we zeker dat werkt?

  • Veel ervaring
  • Oefenen in lesgeven
  • Communicatie met leerlingen
  • Vakdidactiek

Toekomst Lerarenopleiding

  • Imago: diepgang, relevant, jargonvrij, erg leuk
  • Curriculum: veel ervaring opdoen, begrijpen van lesgeven, zonder ballast
  • Langere tijdsduur: incl. inductieperiode met terug kom weken en coaching
  • Meer onderling dialoog over effectief opleiden.

Hierna wordt er een live verbinding met Ken Zeichner in Amerika gemaakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten