dinsdag 11 maart 2014

Dinsdag 11 maart 5e ronde: ‘Nieuwe media en technologie: beter onderwijs?’

Plenaire lezing prof. dr. Monique Volman 

De nieuwe leraar is een onderzoekende leraar. Onderzoek door scholen en 
leraren is de afgelopen jaren steeds gebruikelijker geworden. Aan 
lerarenopleiders de taak om hun studenten op die rol voor te bereiden, en aan 
scholen om te zorgen dat ook zittende leraren geïnteresseerd raken in 
onderzoeksmatig werken. Maar wat wordt er eigenlijk met een onderzoekende 
leraar bedoeld? Achter dat begrip gaat een aantal onduidelijkheden schuil. 

In deze lezing zal ik verschillende achtergronden en invullingen van 
‘lerarenonderzoek’ onderscheiden. Ik stel om te beginnen de vraag voor welke 
problemen het een oplossing zou kunnen zijn: een te laag niveau van leraren, de kloof tussen theorie en praktijk, gebrekkig onderbouwde onderwijsvernieuwingen. Daarna bespreek ik enkele varianten van de ‘onderzoekende leraar’: een leraar die werkt aan de eigen professionele ontwikkeling via onderzoeksactiviteiten, een leraar die bijdraagt aan overdraagbare kennisontwikkeling, een leraar die evidence-based werkt. Ook mogelijke opbrengsten en beperkingen van deze varianten komen aan de orde. 
Tot slot komt de vraag aan de orde wat ‘lerarenonderzoek’ kan bijdragen aan 
beter onderwijs en kennis daarover en wat lerarenopleiders kunnen doen om hun studenten te equiperen om die bijdrage te leveren. 

Over prof. dr. Monique Volman 
Monique Volman is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van 
Amsterdam. Haar belangrijkste onderzoeksgebieden zijn leeromgevingen voor 
betekenisvol leren, diversiteit en het gebruik van ICT in het onderwijs, kwesties 
die ze benadert vanuit een sociaal-cultureel theoretisch perspectief. In haar werk streeft ze naar het bouwen van bruggen tussen onderwijstheorie en praktijk door het toepassen en verder ontwikkelen van methodieken voor ‘collaborative design research’, waarbij docenten en onderzoekers gezamenlijk ontwikkelen en theoretisch onderbouwde innovaties te evalueren. Op 17 juni 2011 sprak zij haar inaugurale rede uit met als titel Kennis van betekenis; keerzijde van accent op individueel presteren. 



Eigen toevoeging:


Appels met peren vergelijken dmv van metaanalyse.
Hier focus io hoe inzetten!!

Onderzoeken:
iPads in het onderwijs (mobiel leren)
Gebruik van Social Media.
FORA in het Onderwijs.
Wiki.
Flipping the classroom
Weblectures.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten